10 praktických tipů digitálního detoxu

Kolikrát denně obejmeme někoho blízkého a kolikrát denně prsty obejmeme svůj mobil? Je to drastický nepoměr, že? Začíná být alarmující, jak moc jsme v zajetí sociálních sítí a mobilů. Stali jsme se otroky vlastního vynálezu. Nenápadně jsme vyměnili vřelý dotek lidský za chladný dotek našich elektronických miláčků. Už se více času díváme do plochých obrazovek než do hlubokých očí milované osoby.

Čím více pozornosti ovšem dáváme do světa za obrazovkou, tím méně ji zbývá na vše ostatní. Kriticky nám pak chybí především pro to, co je vskutku důležité – na blízké lidi, na vztahy a na svoje dobré bytí. Pozornost je jako pizza, bohužel není nekonečná. ?A jelikož ji máme jen omezenou kapacitu, musíme být opatrní a zodpovědní v tom, kam ji budeme směřovat. Zdá se, že pod opojným vlivem zářícího displeje, jsme zapomněli, že kvalita života nezávisí na kvalitě našeho připojení, ale na kvalitě našich vztahů.

Dnes už máme nevyvratitelné důkazy, že lidé, kteří tráví mnoho času na sociálních sítích, trpí více depresemi a úzkostmi. Digitální demence klepe na dveře …

Nadměrné užívání sociálních sítí a mobilních přístrojů má prokazatelně negativní vliv na schopnost se soustředit, enormně požírá náš čas a energii, poškozuje neuronové sítě v mozku, snižuje naši výkonnost v osobním i pracovním životě a rozmělňuje a ničí vztahy s blízkými i okolím.

Pokud chcete mít ze sebe i života lepší pocit a hodnotit vlastní bytí jako kvalitnější, plnější a mít mozek v lepší kondici, nezbývá vám nic jiného než učit se odkládat naše miláčky a vracet se zpátky do offline světa. Získáte tím nejen lepší pocit, ale také budete zdravější, budete mít smysluplnější vztahy a více času i energie na sebe i své blízké. To už stojí za to, co říkáte?

Pro ty, kteří se rozhodli svůj život změnit k lepšímu, mám pár tipů, jak se vyhnout digitální demenci:

1. Do ložnice elektronika nepatří. Vytvořte mobilům, tabletům a počítačům jejich vlastní ložnici v jiné části bytu. Udělejte to nejen pro svůj kvalitnější spánek. Digitální sex vyměňte za ten skutečný.

2. Jeden den v týdnu nechte mobil úplně vypnutý. I on si zaslouží odpočinek za svou věrnou službu.

3. Když jste s přáteli / rodinou / partnerem, nechte mobil v tašce nebo kapse. Vypněte všechny zvuky a notifikace a zapněte svou pozornost vůči živému člověku naproti vám.

4. Na prohlížení sociálních sítí si vyhraďte jen jedno zařízení. Bude to mobil nebo notebook? Toť dilema hodné Hamleta 21. století.

5. Jednou za pár týdnů / měsíců si dopřejte týden zcela bez chytrého telefonu. Ano šok. Představte si, že budete nedostupní! Jak návrat do roku 1987. I tak vám věřím, že to zvládnete. Lidé musí zvládnout horší věci. (Třeba vydržet 2 týdny.)

6. Každý den si dopřejte určitý čas, kdy budete úplně offline. Žádná zářící obrazovka. Žádné pípnutí a oznámení o nové zprávě a lajku. I 30 minut se počítá.

7. Stanovte si večer pravidelný čas, po kterém svého digitálního miláčka odložíte a půjdete se věnovat miláčkovi z masa a kostí. Pokud nemáte miláčka z masa a kostí, daný čas můžete využít k jeho nalezení. Nebo kreslení. Nebo spánku. Pozor návštěva ledničky jen na vlastní zodpovědnost.

8. Ve svém mobilu omezte nebo zcela vypněte různorodé upozornění a oznámení. Nechte si jen ta zásadní. Tuším, že přežijete ve zdraví, když se mobil nerozsvítí a nerozezní při každém lajku nebo sdílení vašeho příspěvku.

9. Naučte se na oznámení v mobilu nereagovat hned. Trénujte se v nové dovednosti – automaticky nesahat po mobilu při každém jeho zapípání. Já vím, bude to perných 30 sekund. Osvoboďte se z jeho otroctví. Buďte jako William Wallace.

10. Při cestování nechte telefon v kapse. On to tam bez vás chvilku přežije. Místo toho meditujte. Vnímejte svoje tělo, jak reaguje na měnící se rychlost. Všímejte si zvuků a světa za oknem. Všímejte si lidí kolem … a kdo ví, třeba se s nimi dejte i do řeči.

Pokud ve vás moje tipy vyvolávají nechuť nebo přímo závratě, je nejvyšší čas s nimi začít. Závislost na mobilu a Facebooku je vážná věc. Sama se nás nepustí. My musíme začít první. Ale stojí to za to. Na konci tažení za osobní telefonní nezávislost a svobodu leží království jménem Cítím se líp.

PS: Pokud se článek líbil, další najdete zde – https://ales-vavrinec.cz/blog/

Archivy

Životní koučování a osobní poradenství. Individuální a párové konzultace.

Skupinové semináře i workshopy. Online poradna.

Sledujte mě na

Napište mi

Kontakt

Copyright 2018 Aleš Vavřinec © Všechna práva vyhrazena